Vegaanisen ruoan hyödyt vs. haitat

Untitled-60

Vegaaninen ruokavalio jakaa ihmiset kahteen leiriin: niihin, jotka vannovat tiukan vegaaniruokavalion olevan vastaus terveyteen ja hyvinvointiin, ja niihin, joiden mielestä vegaaniruuasta ei voi saada tarpeeksi ravintoa.

Vegaaniruokavalion puolustajat ovat oikeassa siinä, että vegaaniruoka voi olla parhaimmillaan erittäin terveellistä, mutta vegaaniruuan vastustajat taas auttavat meitä muistamaan, että näiden terveysvaikutusten saavuttamiseksi vegaanin on suunniteltava ruokavalionsa huolella. Kuten jokaisessa ruokavaliossa, myös vegaaniudessa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Vegaaniruoalla parempaan terveyteen

Huolellisesti suunniteltu vegaaniruokavalio edesauttaa painonhallintaa. Sen lisäksi, että suuret kovien rasvojen lähteet on poistettu ruokavaliosta, on vegaaniksi ryhtyvä useimmiten ruokavalionsa terveellisyydestä lihansyöjää tietoisempi.

Erikoisruokavaliota noudattava joutuu suunnittelemaan ravinnonsaantinsa tarkasti, ja silloin myös siemenet, levät ja hyvät rasvat pääsevät mukaan ravinnon lähteiksi. Kasvispainotteinen ruokavalio myös lisää hyvien suolistobakteerien määrää, ja kasvisten sisältämä kuitu auttaa suolta toimimaan paremmin.

Vegaaniruoan eettisyys puhuttelee monia

Yksi vegaaniruokavalion hyvistä puolista on ehdottomasti sen eettisyys. Nykypäivänä erityisesti lihan tehotuotanto tuottaa eläimiä vain meidän ruuaksemme, mutta vegaanin lautaselta ei löydy eläinperäisiä tuotteita.

Veganismin perusperiaatteisiin kuuluu, että muut elävät olennot eivät ole olemassa meitä varten. Ylenpalttinen lihan syönti myös edistää esimerkiksi suolistosyövän sekä verisuonitautien riskiä. Kun yhä useampi valitsee edes toisinaan vegaaniruuan lihan sijaan, eläinten kasvatusolot voivat parantua ja yleinen terveytemme kohenee.

Riittävän ravinnon saanti vaatii suunnittelua

Monille vegaaniruoan suurin haaste on sen korkeahko hinta. Saadakseen ruuastaan tarpeeksi ravintoa, vegaanin on ruokaa syötävä suuria määriä ja monipuolisesti. Vaikka vegaaniruoka on yleistymässä kovaa vauhtia, on se hinta edelleen kalliimpi verrattuna sekasyöjän ruokakuluihin.

Toinen suuri haaste vegaaniruuassa on joidenkin ravintoaineiden saanti. Erityistä huomiota vaativat B12-vitamiini, D-vitamiini ja tyrosiini, joiden parhaiten imeytyvää muoto esiintyy lähinnä liharuoassa.

Vegaanin on tärkeää tiedostaa ruokavaliossaan mahdollisesti liian heikkona esiintyvät ravintoaineet, ja täydentää ruokavaliotaan tarvittaessa ravintolisillä. Tämä on kuitenkin pieni vaiva verrattuna vegaaniruokavalion hyötyihin.