Ravintolatoiminnan aloittaminen

Oman ravintolan avaaminen on aktiivisesti mukana monen kotikokin päiväunelmissa. Usea tekee haaveistaan myös totta, ja uusia ravintola-alan yrityksiä nousee Suomessa kuin sieniä sateella. Uuden ravintoloitsijan kannattaa tehdä tarkat ennakkosuunnitelmat, sillä epäonnistunut ravintola voi johtaa suuriin rahallisiin menetyksiin. Oikein ajateltuna ravintolatoiminta voi tuottaa pyörittäjälleen mukavan elannon ja mahdollisuuden uuteen elämäntyyliin.

Ennen liikesuunnitelman muodostamista uutta ravintolaa avaavan kannattaa tehdä tarkkaa taustatutkimusta. Mille alueelle ravintola avataan, mikä on sen yleinen teema ja minkä tyyppistä asiakaskuntaa sinne halutaan houkutella. Näiden lisäksi kannattaa ottaa selvää, mikä on nykypäivänä parhaiten toimiva teknologia ravintola-alan yrityksille. Hätiköidyt päätökset näillä osa-alueilla saattavat johtaa suuriin hukkainvestointeihin ja potentiaalisen tuoton pienenemiseen.

Ravintolan teeman valinta

Usealla uudella ravintoloitsijalla on mielessä jonkun näköinen teema ravintolaa aloittaessaan. Yrityksen menestyksen suurena osana on sen omistajan intohimo, joten teemaa kannattaa valita tämän mukaan. Jos itse olet kasvissyöjä, ei kaikkiruokaisille suunnattu burgeripaikka ole välttämättä se paras ratkaisu. Muista, että tulet yksityisyrittäjänä viettämään ravintolassasi suuren määrän aikaa, ja ruoan maistelu on osa pomon hommaa.

Teemaan liittyy erottamattomana osana myös paikka, jolle ravintola avataan. Jos pienestä naapurustosta löytyy jo valmiiksi kuusi meksikolaista ruokapaikkaa, se ei välttämättä kaipaa seitsemättä. Mieti myös, mikä on alueelta valmiiksi löytyvän asiakaskunnan koostumus. Hinnoittelu kannattaa pitää tarkasti mielessä. Jos naapurusto muodostuu lähinnä opiskelija-asuntoloista, kallis fine dining -ravintola ei välttämättä tule houkuttelemaan kanta-asiakkaita puoleensa.

Alkuinvestoinnit

Uuden ravintoloitsijan kannattaa miettiä, mitä alkuinvestointeja ravintolan perustamiseen liittyy, ja mistä hän saa varat näihin. Ravintolan vuokran lisäksi rahaa kuluu ainakin sisustukseen, keittiön varustamiseen, ravintola teknologian vuokraamiseen, ruoka-aineiden ostoon ja henkilökunnan palkkaamiseen. Näiden lisäksi ravintoloitsija saattaa haluta mainostaa vaikkapa paikallisissa lehdissä. Mieti tarkasti, missä osioissa voit säästää, ja missä suuremmat investoinnit kannattavat.

Toimiva ravintola on usein omistajansa näköinen, ja asiakkaat aistivat selvästi taustalla olevan intohimon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että bisnes toimii, jos sitä pyöritetään kuin omistajan olohuonetta. Hyvä ravintoloitsija on toiminnassa aktiivisesti mukana ja muistaa hyvän asiakaspalvelun säännöt myös omassa käyttäytymisessään asiakkaita kohtaan. Ravintolan pyörittäminen on kovaa hommaa, mutta se myös palkitsee tekijänsä.